Cyklar och cykling i Sverige och övriga världen

Redan på 1500-talet lär det ha funnits prototyper på ritning för en slags cykel. Det var Leonardo da Vinci som skall ha stått bakom uppfinningen. Först i början av 1800-talet kom den i bruk med hjul av järn eller hårdgummidäck. Mot slutet av århundradet kom cykeln med luftfyllda däck och den egentliga cyklingens historia tog fart. Sedan dess har detta fordon haft stor betydelse för att transportera folk både längre och kortare sträckor.

Cykling är både roligt, motionsbefrämjande och miljöbesparande. Det propageras hårt för att samhällsplanerare skall lägga större vikt för cykelns status både i stadskärnor och cykelleder på landsbygden. Barn lär sig cykla redan från tidig ålder och har man en gång kunnat cykla så sitter det i för all framtid, sägs det. Cykel på elitnivå är en fartfylld sport utan motor, visst blir man inspirerad av alla cyklister i tävlingar som Vätternrundan som även har motionärer.

Cykling i Sverige då och nu

Förr kunde man lugnt cykla på alla vägar och gator. Det var innan bilen blev mer vanlig. Då skuffades cyklister ut i vägrenen vilket kunde innebära fara för liv och lem. Sakta började cykelbanor byggas och i en del större städer skapades särskilda cykelstråk. Men länge var det lite si och så med synen på cykeln från de styrandes sida, modern teknik var viktigare. Trots att merparten av folk använde en cykel.

Numera tävlar många städer om att vara den cykelvänligaste. Dock är det få av dem som verkligen lever upp till reklamen, en del i övrigt finns att önska. Problem med trottoarkanter, underhåll av befintliga cykelbanor och utbyggnad av dessa är inte alltid tipp topp. Cykling är en växande folkrörelse på alla plan. Fler tar cykeln till jobbet som färdmedel och andra föredrar att cykla flera mil i veckan som motionsform.

Turer på svenska cykelleder

Sverige är relativt cykelvänligt och många turister men också svenskar gillar att cykla här då det finns många vackra landskap och olika miljöer. Det är alltså perfekt för en cykelsemester men också kortare sträckor. Göta kanal må vara en av de populäraste målen och hit är det många cykelentusiaster som tar sig, det är främst under sommarhalvåret som cykling kring Göta kanal är en populär aktivitet. Givetvis finns det fler cykelleder i Sverige än så.

Hela Sverige är numera utsmyckat med cykelleder men som tidigare nämnt är det Gotland och Göta kanal som lockar mest. Vill man ta en riktigt lång tur eller bara delar av den kan Sverigeleden vara lämplig, rikstäckande leder som går genom alla landets landskap utom Gotland. De följer både kulturella och natursköna platser och går utefter mindre vägar, mest på asfalt. Det finns flera sträckningar från till exempel Helsingborg i söder till Karesuando i norr.

Cykla i Nederländerna och världen

Holländarna är det mest cyklande folket i västvärlden följt av Danmark. Delvis kanske det har med topografin att göra, det finns inte så många backar att kämpa mot. Precis som med Göta kanal i Sverige så har de nederländska kanalerna också leder för cykling utefter dessa vatten. I många städer finns det anpassade cykelleder som ger dig en trevlig upplevelse i storstadsmiljö. Tyskland är också ett land som har satsat stort på cykelturismen!

I Asien är cykeln ännu ett mycket viktigt redskap även om motorcykeln tagit över mer och mer. Alla känner väl till de Rickshaws som man kan transportera sig med i Indien, Thailand, Kina med flera länder i Fjärran Östern. Motion på cykel har märkbart ökat i dessa länder, speciellt i Thailand där försäljningen av både vanliga och mer avancerade cyklar skjutit i höjden. Fler turister på cykel strömmar också till Asiens turistländer.

Uppgång för elcykeln

Elcykeln blev utsedd till årets julklapp i Sverige 2017. Det anses att denna uppfinning är ett tidens tecken då vi tänker på miljön i allt större utsträckning. Ännu så länge är den ganska dyr, vanligaste modellerna går på runt 10 000 kronor, vilket är betydligt högre än en vanlig cykel av god standard. Många hoppas nu på en skattereduktion så att de blir billigare, men större produktion kan också bidra till sänkta priser.

Prisad uppfinning

Troligen är elcykeln framtidens melodi. Om man bara använder el i uppförsbackarna kan batteriet räcka längre. Upp till 15 mil kan kraften räcka till men man behöver inte slösa på batteriet under slät körning. På en del orter ställer kommuner upp med gratis utlåning av elcykel, exempelvis i Borlänge kan man få låna under en veckas tid utan kostnad. Om elcykeln kan ersätta många av dagens motorfordon skulle mycket vara vunnet.

Leave a Comment