Cyklingens historia i världen

Redan under 1500-talet hade man uppfunnit flera olika sorters fordon med hjul som sattes i rullning med hjälp av människans egen drivkraft. En del av dessa fordon var bra, medan andra var mindre bra. Det dröjde dock fram till 1800-talet innan utvecklandet av cykeln verkligen skulle ta fart. Man kallar det ofta för uppfinningarnas århundrade, då man inte bara skapade cykeln utan även tåget och bilen under 1800-talet.

Den första cykeln kallades Draisine, efter den tyske uppfinnaren Karl Drais, och var en så kallad springcykel, vilket innebar att man sparkade sig fram. Denna cykel blev populär kring 1816 då Europa drabbades av hungersnöd och många var tvungna att slakta sina hästar. Den första trampcykeln, velocipeden, som hade vevarmar och pedaler som var konstruerade på navet av framhjulet och uppfanns av två fransmän när de reparerade en springcykel.

Olika typer av cyklar

Velocipeden utvecklades snabbt till höghjulingen, vilket innebar att framhjulet blev större och bakhjulet mindre. Detta för att komma längre med varje tramptag. Hjulen var till en början tillverkade i trä och ekrarna konstruerades radiellt. Så småningom började man tillverka rejäla gummidäck och ekrarna, som började tillverkas i metall, korsades för bättre hållbarhet. Man uppfann även tre- och fyrhjulingen under denna tid och den första trehjulingen fick patent 1818.

Det skedde en del olyckor med höghjulingen, då det bland annat var svårt att komma upp på den. Därför tog man fram den så kallade säkerhetscykeln år 1885. Denna cykel hade en kedja som var kopplad till bakhjulet istället för framhjulet. Man bytte även plats för pedalerna som hamnade i mitten av cykeln. Därmed kunde man göra hjulen jämnstora och efter ett par år uppfanns luftfyllda däck. Dagens cykel var uppfunnen och blev en succé.

Cykeln frigjorde kvinnor

Som kvinna var det till en början svårt att cykla, då kvinnor under 1800-talet bar tunga vida kjolar och det var lätt hänt att kjolen fastnade i hjulet. Men när trehjulingen uppfanns blev det enklare och det sägs att drottning Victoria av England beställde tre stycken trehjulingar, då hon blev så förtjust i cykeln som även kvinnor kunde använda. Dock var det ofta mannen som styrde även trehjulingen, medan kvinnor åkte med som passagerare.

År 1849 blev byxorna Bloomers introducerade. Inspirationen kom från haremsbyxor från Turkiet och byxorna möjliggjorde cykling för kvinnor. Det fanns förstås ett stort motstånd mot att kvinnor bar byxor och cyklade, då det stred mot dåtidens norm. Men argumentet för byxor stärktes än mer då den tvåhjuling vi använder än idag introducerades. På den var det så gott som omöjligt att cykla på om man bar en tung kjol.

Cykeltävlingshistoria

Det första cykellopp som dokumenterats var ett lopp på 1 200 meter som arrangerades i Saint-Cloud-parken i Paris 1868. Vinnaren av loppet var en engelsman vid namn Dr. James Moore som flyttat till Frankrike. Han körde en cykel som hade solida gummidäck. James Moore vann även det allra första cykelloppet som arrangerades mellan två städer ( Paris och Rouen) och var 123 kilometer långt. Moore cyklade sträckan på hela 10 timmar och 40 minuter.

De första världsmästerskapen i landsvägscykling arrangerades i Tyskland år 1927. Därefter har cykeltävlingarna bara rullat på. Idag arrangeras cykeltävlingar världen över i flera olika cykelgrenar. Det är inte bara VM- och OS-tävlingar som fokus ligger på, utan det finns även flera andra prestigefyllda cykeltävlingar såsom Tour de France, Vuelta a España och Giro d’Italia. Även om linjelopp och landsvägstävlingar är mycket populära finns även många tävlingar inom exempelvis cykelcross, BMX och mountainbikecykling.

Cykeln i vardagen

Ända sedan cykeln uppfanns har den hjälpt människan att ta sig fram snabbt och smidigt. Den har underlättat vår vardag på många sätt. Samtidigt som cykeln är väldigt praktisk i vardagen då vi ska ta oss någonstans är den dessutom ett utmärkt träningsredskap som främjar vår hälsa. Genom att ta cykeln till jobbet, stan eller affären får man träningen på köpet. Idag finns dessutom cyklar för alla, så hela familjen kan njuta av cykling tillsammans.

Sammanfattning

Skapandet av cykeln började för flera hundra år sedan men det var först under 1800-talet som utvecklingen tog fart och man uppfann den cykel vi använder än idag. Cykeln förde med sig enorma friheter, särskilt för kvinnor som på den tiden inte var så fria. Flera olika typer av cyklar har utvecklats under åren, men den klassiska tvåhjulingen är den som än idag är populärast och används av såväl barn som kvinnor och män.

Leave a Comment