Hur man börjar cykla regelbundet

Att börja cykla regelbundet är faktiskt lättare än att börja springa eftersom det är skonsammare för kroppen på flera olika sätt. Detta eftersom du inte belastar dina ben på samma sätt från exempelvis stötar. Du bygger även upp dina muskler effektivt då du trampar med pedalerna utan att behöva utstå yttre belastningar, vilket är svårt att undvika om du springer. Den största utmaningen när det gäller cykling är precis som med allt annat – motivationen.

Att motivera dig själv att röra på dig och bli svettig och andfådd är inte det enklaste eftersom vi människor är väldigt duktiga på att låta bli att ta ut oss. Det du måste göra för att få upp motivationen är därför är att tänka på de positiva effekterna som följer ett hårt träningspass, till exempel att endorfiner utsöndras, vilka ger ett härligt lyckorus och får du att må bra och att kroppen stärks.

Positiva effekter av cykling

När det gäller cykling och idrott i allmänhet finns det flera positiva aspekter att tänka på. Du stärker både din kropp, din kondition och dina muskler när du får den helkroppsträning som cykling faktiskt ger dig. Det är dessutom en väldigt enkel sport att hålla på med. Det enda du behöver ha tillgång till är en cykel och eventuellt lite träningskläder. Det är alltså en skonsamt sport även mot plånboken.

För att komma igång och cykla regelbundet krävs inte mer än en traditionell cykel. Det kan vara smart att börja med vardagsmotion, såsom att cykla till jobbet, och därefter öka cykeltillfällena. Det kan vara fördelaktigt att du på något vis skriver ner dina sträckor som du cyklar för att på så sätt hålla bättre koll. Det här är ett bra sätt som hjälper dig att se dina framsteg och som ökar din motivation.

Vad krävs det för utrustning för cykling?

Som med många andra idrottsgrenar kan du cykla för att tävla, för att motionera eller bara för skojs skull. Du hittar en mängd olika tillbehör och cykelmodeller som är anpassade för dina behov beroende på vilken slags cykling du vill hålla på med. Tipset är att du börjar med motionscykling eftersom det är billigast och kräver minst utrustning eftersom du kan använda i princip vilken cykel som helst för att utföra det.

Sedan när du blivit lite varm i kläderna kan du avancera och gå vidare till en specifik gren av cykling. Eftersom de flesta idrottsgrenar kräver att du har en någorlunda bra grundkondition är det bra om du tränar upp den genom att cykla några kilometer om dagen och successivt öka sträckorna. På detta sätt tar du inte ut dig på en gång och cyklingen blir rolig även på lång sikt.

Bakslag med din träning

Ibland kommer du stöta på bakslag i din träning men det är inget att haka upp dig på. Ta en vilodag eller två för att sedan påbörja träningen igen. De vanligaste bakslagen brukar vara att kroppen känns öm eller att någon slags skada har uppstått. Då är det väldigt viktigt att ta det lugnt innan du sätter igång igen. Det är inget fel med att ha vilodagar, tvärtom kan de istället hjälpa dig komma vidare.

Många som börjar träna har ofta väldigt höga förväntningar och detta är en fälla som många fastnar i när de påbörjar någon ny form av idrott. Det är väldigt viktigt att skynda långsamt och sätta både delmål och huvudmål för att konditionen sakta men säkert ska byggas upp. På så sätt undviks även många av de vanligaste olyckorna och bakslag kan undvikas. Kroppen behöver även tid för att återhämta sig.

Hur vet jag när det är dags att vila?

När du har börjat med cykling och fått in det kontinuerligt i rutinerna kan det vara svårt att upprätthålla ett lagom och hälsosamt utförande. Många motionärer tar ut sig för hårt och därefter avtar motivationen successivt. Det är viktigt att vila emellanåt, inte bara för återhämtningens skull utan också för att det inte är hälsosamt att överdriva sin träning oavsett om det gäller cykling, jogging eller någon annan träningsform.

Vad är en lagom mängd träning per vecka?

När du börjar cykla kan det räcka med två eller tre pass i veckan med en vilodag emellan passen. När du sedan har kommit igång med träningen kan du öka dina pass enligt vad som känns bäst för dig eftersom det är mycket individuellt. Cykling är lätt att börja med och det enda du behöver investera i är en cykel och en hjälm sedan är du redo för en cykeltur.

Leave a Comment