Kan man gå ner i vikt av att cykla?

Om du vill gå ner i vikt finns det många skonsamma sätt att göra det på som inte belastar kroppen lika hårt som exempelvis traditionell styrketräning och löpning, vilket ofta brukas för viktnedgång. Cykling är ett utmärkt alternativ för dig som får ont i benhinnorna av att jogga eller varför inte som ett komplement till annan träning? Eftersom du rör hela kroppen när du cyklar aktiverar du många muskler samtidigt.

När du cyklar känns det även mer stimulerande att träna eftersom att du rör dig i områden där du kan titta på fin natur och landskap medan du tränar upp kroppen. Om du har växlar på din cykel kan du även öka motståndet för att öka träningsmängden ytterligare. Du kan också träna med hjälp av intervaller där du cyklar snabbt en stund och sedan varvar ner några sekunder.

Cykling som träningsform

Många av de som tränar regelbundet håller på med spinning, vilket också är en form av cykling, trots att cykeln inte rör sig. Det är ett bra sätt att bränna kalorier på och när du medverkar vid ett spinningpass peppar och motiverar deltagarna varandra. Även musiken i bakgrunden är en viktig faktor som stimulerar motivationen om du inte känner för att ge dig ut och cykla på egen hand.

Du som däremot tycker om att cykla i naturen och känna friska vindar mot ditt ansikte bör prova på landsvägscykling eller cykling i terräng. På så sätt kan du se mycket av det fina landskapet som Sverige har att erbjuda samtidigt som du tränar. Du kan dessutom gå med i en cykelklubb och delta i olika resor runt om i världen. Du kan alltså njuta av träningsformen trots att du försöker gå ner i vikt.

Varför cykling för viktnedgång?

Många som vill gå ner i vikt borde välja just cykling då det oftast anses vara ett skonsammare alternativ till träning. Du som försöker gå ned i vikt kan göra det enkelt med hjälp av cykeln som redskap och du kan dessutom använda det som vardagsmotion genom att ta cykeln till jobbet eller skolan. På detta sätt får du träning när du tar dig från punkt A till punkt B.

Att cykla är dessutom skonsamt för naturen eftersom du inte blåser ut några avgaser som med bilar och även detta kan vara något som motiverar dig att ta cykeln som färdmedel. Genom att skriva ner dina rutter kan du även räkna ut hur många kalorier du har bränt med olika appar eller med särskild utrustning, såsom exempelvis smarta klockor, som med hjälp av GPS-teknologi räknar ut exakt hur långt du har cyklat.

Variera din träning

Om du inte blir tillräckligt stimulerad av enbart cykling kan du variera din träning genom att styrketräna en dag och cykla en annan, eller varför inte be en vän cykla med dig? Du kan göra olika utflykter enkelt med hjälp av Google Maps som finns i de flesta telefoner idag. Du kan även använda appar som Runkeeper och liknande för att se hur många kalorier du har förbrukat under passet.

Det viktigaste när det gäller viktnedgång är att du inte blir uttråkad av träningen eftersom det är ett bakslag som ofta leder till att du slutar träna. Det är därför smart att prova att exempelvis simma en dag, styrketräna en annan och sedan cykla en tredje. När du tränar på olika sätt känns det inte lika enformigt och då fortsätter du bli stimulerad av att hålla igång med träningen.

Olika sätt att cykla

När det gäller viktnedgång är det bra om du varierar cyklingen med intervaller och långa distanser för att verkligen ta ut dig och låta kroppen arbeta. Det är inte enbart träning i sig som får dig att gå ned i vikt, vilket är något du bör ha med dig. Tänkt på att försöka äta så hälsosamt som möjligt för att nå de bästa resultaten för dig och din viktnedgång.

Delmål och huvudmål

När du börjar träna är det bra att punkta ned lite delmål och huvudmål för att motivera dig själv. Om du sedan känner att du får ett bakslag kan du enkelt gå tillbaka och se hur mycket du faktiskt har förbättrats tidsmässigt eller viktmässigt bara efter några veckor av cykling. Detta i sin tur kommer hjälpa dig att hålla igång eftersom du ser tydliga resultat framför dig. Lycka till!

Leave a Comment